El dol en les aules, més enllà dels continguts acadèmics
Tots som conscients que la mort forma
part de la vida. Sabem que algun dia morirem nosaltres o les persones que més
estimem. Tanmateix, quan la pèrdua ens toca de prop, gairebé mai no estem
preparats per afrontar-la. El dol continua sent un tema tabú en la nostra
societat, que tendeix a silenciar el dolor i a disfressar-lo amb una felicitat
forçada. Aquesta realitat és especialment difícil per als infants i
adolescents, que sovint experimenten la mort per primera vegada sense tenir
eines per comprendre-la ni per gestionar-la emocionalment. Per això,
l’acompanyament en el dol no hauria de recaure exclusivament en la família,
sinó que l’escola, com a espai clau de creixement personal, també hi hauria de
tenir un paper actiu.
L’educació hauria d’anar més enllà de
les matemàtiques, la gramàtica o la història. Caldria introduir un nou espai
dins les aules per abordar aquells temes que la societat tendeix a silenciar,
oferint suport i recursos emocionals per ajudar els infants a entendre’ls i
afrontar-los. L’escola acompanya els infants des dels seus primers anys i és
allà on comencen a desenvolupar la seva personalitat, les seves formes d’actuar
i hi estableixen les primeres amistats. No obstant això, l’acompanyament
emocional continua sent insuficient. Si el procés del dol ja resulta complicat als adults, ho és encara
més per als infants i adolescents, que sovint experimenten la mort per primera
vegada sense tenir eines per comprendre-la ni gestionar-la emocionalment. Com
ja he dit, l’escola hauria de ser un espai on es pogués parlar de la pèrdua i
es proporcionessin eines per a què els alumnes poguessin viure aquest procés
d’una manera més saludable.
Però per fer una tasca
d’acompanyament emocional cal estar-ne preparat. És fonamental que els docents rebin una
formació específica per poder acompanyar els processos de dol. Això implica,
tant durant la carrera universitària com mitjançant formació contínua, dotar-se
d’eines per a la gestió emocional i el suport empàtic. D’altra banda, també és
molt important que, abans de treballar
amb els altres, s’hagi fet una feina prèvia amb un mateix. El docent hauria
d’estar capacitat per proporcionar ajuda, ser capaç de connectar amb l’emoció
de l’altre i entendre-la, sense jutjar-lo i comprendre la importància del
silenci com a eina sanadora. No es necessiten donar respostes immediates; de
vegades, el més important i el que un més necessita és sentir-se escoltat i en
un entorn segur.
A més, per tal que els infants puguin
entendre què és el dol, és necessari oferir-los una explicació, la qual estigui
adaptada a la seva edat i etapa emocional. Els infants són curiosos per
naturalesa, els agrada demanar, entendre i explorar. Necessiten unes guies
clares i processos per tal d’entendre i poder gestionar els seus sentiments.
Trob que, abans d’explicar, seria convenient preguntar-los què saben sobre la
mort, què en pensen i com creuen que podrien afrontar una situació de pèrdua a
partir de situacions interactives. A partir de les seves respostes, es podria
introduir el concepte del dol i explicar que, tot i que existeixen unes etapes
comunes, cada persona viu el dol d’una manera única i personal. No hi ha una
forma “correcta” de viure el dol, el que més importa és donar espai a cada nen
i cada nena per expressar i elaborar les seves emocions al seu ritme. A part
d’això, convindria abordar cada etapa del dol i maneres en les quals es pot
superar per a tots aquells nens i nenes que ho puguin necessitar per diferents
raons.
En definitiva, educar sobre el dol a
les aules és una necessitat que no podem continuar ignorant. L’escola, com a
espai de formació, ha d'acompanyar no només en el desenvolupament acadèmic,
sinó també en el creixement emocional dels infants i adolescents. Donar
visibilitat a aquest tema és molt important, ja que proporcionar eines per
entendre i gestionar la pèrdua ajuda a construir persones més capaces
d’afrontar els reptes interiors que ens imposa la vida. Per fer-ho possible,
cal que els docents rebin una formació adequada i que es pugui parlar de la
mort de manera respectuosa i natural. Només així podem trencar el tabú que
envolta el dol i oferir als infants el suport que realment necessiten en
moments de fragilitat.
Aina Gomila
Comentarios
Publicar un comentario