La psicosi: una realitat desconeguda
Des de l’inici de curs, hi ha un
concepte que ha anat apareixent en diferents converses i activitats: la
psicosi. És una paraula que ens ha generat molta curiositat, ja que en sentim
parlar, però al principi no teníem del tot clar què significa realment dins del
camp de la psicologia. Ens preguntàvem si forma part de la nostra vida
quotidiana, si pot afectar persones del nostre entorn i en quins contextos és
més habitual que aparegui. Per això, volem veure fins a quin punt és important
que nosaltres siguem coneixedors del que tracta la psicosi i com es pot
conscienciar sobre aquest tema per poder afrontar-lo si és necessari.
L'objectiu final consisteix a analitzar aquest concepte des d'una perspectiva
propera, oferint una visió més realista i empàtica sobre una realitat
desconeguda o malinterpretada. La tesi que volem arribar a defensar és que hi
ha una manca de conscienciació sobre la psicosi en els adolescents.
La psicosi és un trastorn mental
caracteritzat per una alteració profunda de la percepció de la realitat. Les
persones que experimenten un episodi psicòtic poden presentar deliris, creences
falses que mantenen amb convicció i al·lucinacions, com ara sentir veus o veure
coses que no existeixen. També poden manifestar pensament desorganitzat i
comportaments poc habituals. La psicosi no és una malaltia en si mateixa, sinó
un conjunt de símptomes que poden aparèixer en diversos trastorns, com
l’esquizofrènia, el trastorn bipolar o episodis psicòtics induïts pel consum de
substàncies o per situacions d’estrès extrem.
Quant a la paraula
"psicosi", normalment es relaciona amb imatges molt extremes,
fomentades per pel·lícules o mitjans de comunicació, però la realitat és molt
més complexa. La psicosi pot afectar adolescents que, davant d’una situació de
gran estrès, poden començar a tenir al·lucinacions o idees delirants. Si no
se’n parla a classe, si no s’explica què és i com es pot tractar, el
desconeixement pot fer que es jutgi o es rebutgi algú que ho està passant
malament. L’educació és clau per trencar aquest cercle. A més, és important que
aquesta visibilització hagi estat realitzada a l’aula. Si es cerca informació
sobre la psicosi a internet, generalment també es dona aquesta sensació de
situacions anormals, que necessiten molts factors junts per sortir a la llum i
fins i tot condicions genètiques per a expressar-se amb màxima intensitat, el
que dona un missatge poc útil per a qualsevol persona, especialment adolescent,
que cerqui sobre la psicosi per x motiu.
Tanmateix, respecte de les aules, si bé els instituts no són centres
mèdics, sí que són llocs on passem moltes hores i on els primers senyals d’un
problema poden aparèixer. Si el professorat i l’alumnat tenen coneixements
bàsics sobre salut mental, podran detectar de manera més senzilla si un company
o companya comença a aïllar-se, parla de coses que no tenen sentit o sembla
molt desconnectat de la realitat. Actuar a temps pot marcar una gran
diferència, i per això cal una formació mínima sobre la psicosi i altres
trastorns greus.
Tenim assignatures obligatòries i
considerades essencials per entendre el món físic, matemàtic o històric, però,
i el nostre món interior? Considerem que psicologia és una assignatura molt més
important del que es pot pensar a primera vista, ja que molta gent la considera
interessant, però no tothom la considera essencial. De fet, potser podria ser
de molta ajuda no només a alumnes de batxillerat, també de l'ESO. A més,
considerem que el servei d’ajuda psicològica als centres podria ser més visible
i accessible, d'aquesta manera la gent no tindria cap mena de por d’assistir i
demanar ajuda. Amb tot això esmentat es podria parlar de molts trastorns més
enllà de la psicosi per fer entendre a l’alumnat la realitat d’aquestes
condicions, com apareixen i com es pot demanar ajuda.
En conclusió, després de reflexionar
sobre tot el que hem après, podem afirmar que hi ha una clara manca de
conscienciació sobre la psicosi entre els adolescents. Aquesta falta de
coneixement genera estigma i dificulta una detecció preventiva del problema,
que amb el temps es podria fer més greu. Per això és fonamental introduir la
salut mental com a tema d'aprenentatge dins dels centres educatius d’una manera
més rellevant, de manera que es pugui oferir una visió més empàtica, realista i
respectuosa de la psicosi i les persones que la pateixen. Només així podrem
construir entorns escolars més inclusius i conscients de la importància del
benestar emocional i com treballar-lo.
Luca Baccigalupo, Sergi Cardona, Klayver De Oliveira i Sergio Ibares
Comentarios
Publicar un comentario